Λιμενικό: Αλλάζουν όλα για την άδεια χειριστών ταχύπλοων σκαφών
Σαρωτικές αλλαγές στην έκδοση άδειας χειριστών ταχύπλοων σκαφών από το Λιμενικό Σώμα που ισχύει από 01/10/2015.
Για πρώτη φορά προβλέπεται πλέον η ηλεκτρονική αίτηση για την συμμετοχή από τους ενδιαφερόμενους πολίτες Η εγκύκλιος του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος καθορίζει τον νέο τρόπο συμμετοχής, εξέτασης και έκδοσης των αδειών χειριστών ταχύπλοων σκαφών, μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Έκδοσης Αδειών Χειριστή Ταχύπλοων Σκαφών (Π.Σ.Ε.Α.Χ.Τ.Σ.). Κατ' αυτό τον τρόπο, καθιερώνεται η ομοιόμορφη, για όλες τις Λιμενικές Αρχές, διαδικασία για τη διενέργεια των εξετάσεων (θεωρητικών και πρακτικών), παρέχονται αναλυτικές και λεπτομερείς οδηγίες που αφορούν την υποβολή των αιτήσεων συμμετοχής στις εξετάσεις, καθώς και των προβλεπόμενων δικαιολογητικών γι' αυτές, ενώ επισυνάπτονται όλα τα Υποδείγματα που θα χρησιμοποιούνται ή θα υποβάλλονται, ανάλογα με την περίπτωση, από τους υποψήφιους. Η εγκύκλιος έχει σκοπό την καταγραφή, για ομοιόμορφη εφαρμογή, των ενεργειών που θα πρέπει να ακολουθούνται, για τη διαδικασία καθορισμού χρηστών των Λιμενικών Αρχών του Πληροφοριακού Συστήματος Έκδοσης Αδειών Χειριστή Ταχύπλοων Σκαφών (Π.Σ.Ε.Α.Χ.Τ.Σ.), τον καθορισμό των ημερομηνιών εξετάσεων ανά εξεταστική περίοδο των υποψήφιων χειριστών ταχύπλοων σκαφών, τη διαδικασία αποδοχής των ηλεκτρονικών αιτήσεων συμμετοχής ή επανεξέτασης των υποψήφιων χειριστών ταχύπλοων σκαφών (είτε αυτές υποβάλλονται από τους ίδιους μέσω του Π.Σ.Ε.Α.Χ.Τ.Σ είτε κατόπιν αιτήσεως, με την αυτοπρόσωπη παρουσία τους ή των νομίμως εξουσιοδοτημένων από αυτούς ατόμων στις οικείες Λιμενικές Αρχές) και οποιαδήποτε άλλη διαδικασία μεσολαβεί από τη στιγμή που ο υποψήφιος χειριστής ταχύπλοων σκαφών υποβάλει τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά, μέχρι την έκδοση από την Υπηρεσία μας και την επίδοση από την αρμόδια Λιμενική Αρχή, της σχετικής άδειας στους επιτυχόντες των εξετάσεων. Ειδικότερα προβλέπονται: Τα προσόντα των υποψηφίων για την απόκτηση της άδειας . Η πιστοποίηση των προσόντων των υποψηφίων Ο χρόνος και ο τρόπος καθορισμού των ημερομηνιών των εξετάσεων, καθώς και ο μέγιστος αριθμός των υποψήφιων (για αρχική εξέταση ή/και επανεξέταση) που δύνανται να εξεταστούν ανά εξεταστική, σε κάθε Λιμενική Αρχή Ο χρόνος και ο τρόπος υποβολής της αίτησης και των προβλεπόμενων δικαιολογητικών συμμετοχής στις εξετάσεις Οι εξαιρέσεις από τη διαδικασία εξέτασης ορισμένων ατόμων και τα προσόντα που πρέπει να έχουν τα άτομα αυτά Η διαδικασία συμμετοχής αλλοδαπών υποψηφίων στις εξετάσεις Η εξέταση (θεωρητική και πρακτική) από τριμελή εξεταστική επιτροπή Η διάρκεια και λήξη της χορηγηθείσας άδειας χειριστή ταχύπλοων σκαφών Η λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Έκδοσης Αδειών Χειριστή Ταχύπλοων Σκαφών (Π.Σ.Ε.Α.Χ.Τ.Σ.) Στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της διαδικασίας έκδοσης αδειών χειριστή ταχύπλοων σκαφών και σε συνάρτηση με το Γενικό Κανονισμό Λιμέναδημιουργήθηκε από τη Διεύθυνση Πληροφορικής του Α.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. εξειδικευμένη ηλεκτρονική εφαρμογή για τη μηχανογράφηση της εν λόγω διαδικασίας. Η συγκεκριμένη ηλεκτρονική εφαρμογή είναι προσβάσιμη μέσω της διεύθυνσης https://adeies.hcg.gr, και θα χρησιμοποιείται καθ' όλη τη διάρκεια της διαδικασίας εξετάσεων και χορήγησης αδειών χειριστή ταχυπλόων σκαφών. Τα βασικά στάδια της διαδικασίας είναι τα παρακάτω: * Καταχώρηση των ημερομηνιών εξετάσεων για κάθε μία Λιμενική Αρχή, καθώς και εμφάνισή τους στον πολίτη. * Καταχώρηση αιτήσεων (τόσο από τους χειριστές κάθε Λιμενικής Αρχής, όσο και από τους πολίτες), για εξέταση σε συγκεκριμένη ημερομηνία. * Δημιουργία των θεμάτων για κάθε εξέταση (ξεχωριστό φύλλο εξέτασης για κάθε εξεταζόμενο), καθώς και των απαντήσεων (ώστε να είναι ευκολότερος ο έλεγχος). * Εισαγωγή των αποτελεσμάτων της εξέτασης, τόσο στα προφορικά, όσο και στα γραπτά, για κάθε εξεταζόμενο. * Εκτύπωση αποτελεσμάτων εξέτασης, και αδειών νέου τύπου. * Υποστήριξη επανεξέτασης για εξεταζόμενους που απέτυχαν στα πρακτικά. * Υποστήριξη έκδοσης άδειας άνευ εξετάσεων, για συγκεκριμένες περιπτώσεις. Οι πολίτες πλέον μπορούν να εγγραφούν στο σύστημα (δηλαδή έχουν username/password και έχει επιβεβαιωθεί το e-mail τους), μέσω της ανεξάρτητης υπηρεσίας στο https://regusr.hcg.gr. Μετά την εγγραφή τους μπορούν να συνδεθούν και να "δεσμεύσουν" μια μελλοντική ημερομηνία εξέτασης. Κάθε Λιμενική Αρχή, θα πρέπει να ορίζει τις επόμενες ημερομηνίες διεξαγωγής των εξετάσεων, καθώς και τον ανώτατο αριθμό των ατόμων που θα συμμετέχουν σε κάθε εξέταση. Οι εξεταστικές περίοδοι κάθε έτους είναι δύο (02) και ειδικότερα η θερινή (από 01 Απριλίου ως 30 Σεπτεμβρίου) και η χειμερινή (από 01 Οκτωβρίου ως 31 Μαρτίου). Η δημοσίευση των ημερομηνιών εξετάσεων για το επόμενο εξάμηνο θα γίνεται έως τις 05 Φεβρουαρίου για τη θερινή περίοδο και έως τις 05 Αυγούστου για τη χειμερινή περίοδο [Άρθρο 3, παρ. 5 του (Β) σχετικού]. Για λόγους ανωτέρας βίας (τεχνικά προβλήματα της ηλεκτρονικής εφαρμογής στις Λιμενικές Αρχές ή στο Α.Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., αναβαθμίσεις του συστήματος κ.λ.π.) και κατόπιν διαταγής της Υπηρεσίας μας, είναι δυνατόν, οι ημερομηνίες καταχώρησης των ημερομηνιών εξετάσεων για κάθε εξεταστική περίοδο να τροποποιούνται. Επεξεργασία ημ/νιΰιν εξετάσεων επόμενης χειμερινής περιόδου Οι χρήστες των Λιμενικών Αρχών, θα μπορούν να επεξεργάζονται τις ημερομηνίες της (επόμενης) θερινής εξεταστικής περιόδου από 01 Οκτωβρίου ως 05 Φεβρουαρίου και τις ημερομηνίες της (επόμενης) χειμερινής εξεταστικής περιόδου από 01 Απριλίου ως 05 Αυγούστου. Ορίζεται ότι για κάθε έτος, η πρώτη περίοδος θα είναι η θερινή (από 01/04 έως και 30/09) και η δεύτερη η χειμερινή (από 01/10 έως και 31/03). Για την πληρέστερη κατανόηση των ανωτέρω, παρατίθεται το Σε περίπτωση που για λόγους ανωτέρας βίας (δυσμενείς καιρικές συνθήκες, δυσλειτουργία της Ηλεκτρονικής Εφαρμογής κ.λ.π.), δεν καταστεί δυνατό να διενεργηθούν εξετάσεις συγκεκριμένες ημερομηνίες, αυτές μπορούν να γίνουν εφόσον πάψουν να υφίστανται οι λόγοι της αναβολής. Στην περίπτωση αυτή θα λαμβάνεται η έγκριση της Υπηρεσίας μας, ύστερα από αναφορά της Λιμενικής Αρχής, στην οποία να αναφέρονται οι λόγοι για τους οποίους προτείνεται η αναβολή της εξέτασης. Σε περίπτωση που γίνει τέτοια αλλαγή, στην μετατεθείσα εξεταστική (θεωρητική ή/και πρακτική εξέταση) θα συμμετέχουν μόνο οι υποψήφιοι της ακυρωθείσας εξεταστικής, οι οποίοι θα ενημερώνονται προφορικά σχετικά με την νέα ημερομηνία εξετάσεων, από την Υπηρεσία . Για την υλοποίηση της διαδικασίας αυτής, απαιτείται η ύπαρξη των παρακάτω ρόλων: ΠΟΛΙΤΗΣ, ο οποίος θέλει να εξεταστεί. ΚΑΤΑΧΩΡΗΤΗΣ, ο οποίος είναι ο αρμόδιος βαθμοφόρος χειριστής της ηλεκτρονικής εφαρμογής που ανήκει στην αντίστοιχη Λιμενική Αρχή. Βασική οντότητα κατά την έκδοση άδειας με συμμετοχή του ενδιαφερόμενου σε εξετάσεις είναι η αίτηση. Μια αίτηση μπορεί να λάβει τις ακόλουθες καταστάσεις: * Νέα * Υποβολή * Δεκτή (προς εξέταση) * Επιτυχία * Αποτυχία * Επανεξέταση * Προς εκτύπωση * Εκτυπωμένη * Ακύρωση Η αίτηση έχει συγκεκριμένο μοναδικό μηχανογραφικό αριθμό που παίρνει όταν ξεκινά, ενώ μπορεί να ολοκληρωθεί ως ακύρωση, αποτυχία, εκτυπωμένη ή επανεξέταση. Η αίτηση πρέπει απαραίτητα να καταχωρηθεί ηλεκτρονικά. Η ηλεκτρονική καταχώρησή της, γίνεται είτε από τον ενδιαφερόμενο ΠΟΛΙΤΗ, είτε από τον ΚΑΤΑΧΩΡΗΤΗ. Η ροή της διαδικασίας της αίτησης ουσιαστικά έχει ως ακολούθως: Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ή ο ΚΑΤΑΧΩΡΗΤΗΣ, συμπληρώνει τα στοιχεία της αίτησης του ΠΟΛΙΤΗ, τα οποία μπορεί να αλλάξουν χωρίς περιορισμούς, σε περίπτωση λανθασμένης καταχώρησης (προσωρινή αποθήκευση). Η αίτηση παραμένει στην κατάσταση ΝΕΑ. Όταν συμπληρωθούν σωστά τα στοιχεία, τότε ο ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλλει την αίτηση του για εξέταση σε συγκεκριμένη Λιμενική Αρχή, επιλέγοντας ταυτόχρονα και την αντίστοιχη ημερομηνία εξέτασης. Η κατάσταση της αίτησης πλέον μετατρέπεται σε ΥΠΟΒΟΛΗ και ο ΠΟΛΙΤΗΣ δεν έχει δυνατότητα περαιτέρω επεξεργασίας της. Ο μόνος πλέον που μπορεί να επεξεργαστεί την αίτηση αν απαιτηθεί, είναι ο ΚΑΤΑΧΩΡΗΤΗΣ της Λιμενικής Αρχής που έχει επιλεγεί. Η αίτηση που βρίσκεται σε κατάσταση ΥΠΟΒΟΛΗ μπορεί να εκτυπωθεί είτε από τον ΠΟΛΙΤΗ, είτε από τον ΚΑΤΑΧΩΡΗΤΗ. Σημειώνεται ότι στην κατάσταση αυτή ο ΠΟΛΙΤΗΣ δεν μπορεί να αλλάξει την ημερομηνία εξέτασής του. Ο ΠΟΛΙΤΗΣ, μπορεί να επιλέξει ημερομηνία εξέτασης μέχρι και δέκα (10) ημέρες πριν τη συγκεκριμένη ημερομηνία. Αντίθετα, ο ΚΑΤΑΧΩΡΗΤΗΣ μπορεί να επιλέξει ημερομηνία εξέτασης μέχρι και πέντε (05) εργάσιμες ημέρες πριν. Δηλαδή για μια ημερομηνία εξέτασης στις 30/05 ο ΠΟΛΙΤΗΣ θα μπορεί να την επιλέξει, μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής, έως και τις 20/05. Αμέσως μετά την υποβολή της ηλεκτρονικής αίτησης, γίνεται κράτηση θέσης για τη συγκεκριμένη ημερομηνία εξετάσεων και ο ΠΟΛΙΤΗΣ υποχρεούται να προσέλθει στην αρμόδια Λιμενική Αρχή, τουλάχιστον πέντε (05) εργάσιμες ημέρες πριν την ημερομηνία διεξαγωγής των εξετάσεων, ώστε να γίνει η ταυτοποίηση των στοιχείων της, τυχόν διορθώσεις, υποβολή των απαιτούμενων έντυπων δικαιολογητικών και η αποδοχή της αίτησης (κατάσταση = ΔΕΚΤΗ/ΠΡΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗ). Η αποδοχή της αίτησης μπορεί να γίνει μόνο από τον ΚΑΤΑΧΩΡΗΤΗ (χρήστης Λιμενικής Αρχής) και εκτός από τον έλεγχο και τυχόν διόρθωση των στοιχείων, περιλαμβάνει και την εισαγωγή φωτογραφίας [ψηφιακό αρχείο λόγος ύψους προς πλάτος: 2,2 cm/1,9 cm (δηλαδή αναλογία 1,16) και ανάλυση τουλάχιστον 450x522 pixels], που θα προσκομίζεται με ευθύνη του ΠΟΛΙΤΗ. ΑΚΥΡΩΣΗ ΑΙΤΗΣΕΩΝΕφιστάται η προσοχή στους χρήστες των Λιμενικών Αρχών, όπως επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή ως προς την έγκαιρη και έγκυρη ΑΠΟΔΟΧΗ των αιτήσεων στις περιπτώσεις της εμπρόθεσμης υποβολής των προβλεπόμενων δικαιολογητικών, καθώς και στην έγκαιρη γραπτή απάντηση στον υποψήφιο, για τους λόγους ΑΠΟΡΡΙΨΗΣ της αίτησής του, είτε σε περίπτωση μη υποβολής των προβλεπόμενων δικαιολογητικών, είτε στην περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής αυτών. Στην περίπτωση υποβολής εμπρόθεσμης ηλεκτρονικής αίτησης από υποψήφιο για συμμετοχή του σε εξεταστική και για την οποία ο υποψήφιος δεν έχει μεριμνήσει να προσκομίσει τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά τουλάχιστον πέντε (05) εργάσιμες ημέρες πριν την ημερομηνία της επιλεχθείσας εξεταστικής, η αίτησή του θα ακυρώνεται με μέριμνα του αρμόδιου χειριστή της Λιμενικής Αρχής. Ανάλογα θα συμβαίνει και για τις αιτήσεις επανεξέτασης, καθώς πέραν των ανωτέρω συνθηκών και με μέριμνα των αρμόδιων στελεχών των Λιμενικών Αρχών, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη και η μη έγκαιρη υποβολή του ανάλογου αιτήματος από τον υποψήφιο, λόγω της δέσμευσης των προβλεπόμενων θέσεων (ποσοστό έως και 20% των υποψηφίων κάθε εξεταστικής αντιστοιχούν σε υποψήφιους που επανεξετάζονται), από άλλους υποψήφιους προς επανεξέταση, οι οποίοι έχουν υποβάλει νωρίτερα και εμπρόθεσμα (σύμφωνα με την ημερομηνία και ώρα υποβολής), την ανάλογη αίτηση Σημειώνεται ότι η θέση ελευθερώνεται, αν για οποιοδήποτε λόγο ο ΠΟΛΙΤΗΣ ή ο ΚΑΤΑΧΩΡΗΤΗΣ ακυρώσουν την αίτηση. Λόγω αυτού του γεγονότος μπορεί κάποιος ΠΟΛΙΤΗΣ να μη βρει θέση για κάποια συγκεκριμένη ημερομηνία εξέτασης, οπότε να επιλέξει μεταγενέστερη ημερομηνία, όμως εάν εν τω μεταξύ ελευθερωθεί λόγω ακύρωσης μια θέση στη συγκεκριμένη ημερομηνία, κάποιος άλλος πολίτης μπορεί να την επιλέξει. Για λόγους εύρυθμης λειτουργίας των εξετάσεων, πέντε (05) ημερολογιακές ημέρες πριν την ημερομηνία διεξαγωγής κάθε εξεταστικής, όλες οι αιτήσεις οι οποίες δεν έχουν γίνει αποδεκτές από τους ΚΑΤΑΧΩΡΗΤΕΣ, ακυρώνονται αυτόματα από την ηλεκτρονική εφαρμογή, ενώ ταυτόχρονα δεν είναι δυνατή η υποβολή αίτησης συμμετοχής για τη συγκεκριμένη ημερομηνία, τόσο από τον ΠΟΛΙΤΗ όσο και από τον ΚΑΤΑΧΩΡΗΤΗ. Αίτηση για επανεξέταση μπορεί να υποβάλει ο ΠΟΛΙΤΗΣ επιλέγοντας κάποια αποτυχημένη αίτηση που είχε καταθέσει ο ίδιος. Επίσης, το ίδιο κάνει και ο ΚΑΤΑΧΩΡΗΤΗΣ επιλέγοντας αποτυχημένες αιτήσεις που αφορούν την Υπηρεσία του. Τα στοιχεία της αίτησης που θα επιλεγεί, θα μεταφερθούν αυτόματα στην αίτηση επανεξέτασης και θα υπάρχει μόνο η δυνατότητα επιλογής ημερομηνίας. Μια αίτηση που επανεξετάζεται, μεταπίπτει απ' ευθείας σε κατάσταση ΥΠΟΒΟΛΗΣ (οπότε πρέπει να γίνει ξανά ΑΠΟΔΟΧΗ της), ενώ οι αναφορές που εκτυπώνονται προσαρμόζονται ελαφρώς ώστε να φαίνεται ποια ήταν η προηγούμενη αίτηση. Σημειώνεται ότι για να γίνει επανεξέταση κάποιας αίτησης πρέπει η αίτηση αυτή να έχει γίνει εντός των προηγουμένων τριών (03) ετών, ενώ επανεξέταση μπορεί να γίνει μόνο στην αρχική αίτηση (δηλαδή δεν ανανεώνονται τα 3 έτη κάθε φορά που γίνεται η επανεξέταση, αλλά ισχύουν μόνο από την ημερομηνία αποδοχής της αρχικής αίτησης). Για τη βαθμολόγηση της εξέτασης του υποψηφίου, υπάρχει η επιλογή της επιτυχίας ή αποτυχίας στην θεωρητική εξέταση. Η ΑΠΟΔΟΧΗ αίτησης επανεξέτασης υποψήφιου, γίνεται με μέριμνα της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής, λαμβάνοντας αυστηρά υπόψη: Τον ανώτατο αριθμό των υποψηφίων που δύνανται να επανεξεταστούν (ποσοστό έως και 20% των υποψηφίων κάθε εξεταστικής αντιστοιχούν σε υποψήφιους που επανεξετάζονται), σε κάθε εξεταστική και β. Την ημερομηνία και ώρα υποβολής του εκάστοτε αιτήματος. Δηλαδή, εφόσον για μία ημερομηνία εξέτασης, ο μέγιστος αριθμός υποψηφίων προς επανεξέταση (θεωρητική ή/και πρακτική) είναι δύο (02) άτομα, από τη Λιμενική Αρχή θα γίνουν αποδεκτά τα δύο (02) χρονολογικά πρώτα αιτήματα, εφόσον οι υποψήφιοι υποβάλουν εμπρόθεσμα τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά. Κάθε Λιμενική Αρχή, ορίζει τις ημερομηνίες διεξαγωγής των εξετάσεων (τουλάχιστον μία για κάθε μήνα) καθώς και τον ανώτατο αριθμό των ατόμων που θα συμμετέχουν σε κάθε εξέταση. Οι εξεταστικές περίοδοι είναι δύο (02): Η θερινή, από 01 Απριλίου έως 30 Σεπτεμβρίου και η χειμερινή, από 01 Οκτωβρίου έως 31 Μαρτίου κάθε έτους Το πρόγραμμα των ημερομηνιών των εξετάσεων ανά εξεταστική περίοδο, αναρτάται θεωρημένο από τον Προϊστάμενο της Υπηρεσίας σας στον πίνακα ανακοινώσεων του Λιμενικού καταστήματος, προς ενημέρωση όλων των ενδιαφερόμενων οι οποίοι δεν έχουν πρόσβαση στην ηλεκτρονική εφαρμογή ή στο διαδίκτυο, ενώ θα αποστέλλεται ηλεκτρονικά (στο